Thursday, December 30, 2010

Ngauman Harimau Malaya - Takluk Piala AFF Suzuki

Assalamualaikum.

        Sekalung tahniah dan syabas buat pasukan bola sepak negara atau lebih dikenali dengan nama jolokan, Harimau Malaya atas kemenangan dalam Piala AFF Suzuki 2010 pada malam ini yakni tanggal 29 Disember 2010. Nyata kemenangan 3-0 ditempat sendiri pada perlawanan sebelum ini memberi kelebihan buat pasukan kita. 


        Jikalau ditinjau corak permainan pada perlawanan akhir kedua pada malam ini, nampak banyak juga asakan yang dibuat oleh Harimau Malaya ke gawang lawan namun serangan pasukan Indonesia nyata tidak kurang hebatnya. Pada separuh masa pertama, banyak sekali peluang dan ruang bagi pasukan Garuda untuk merembat gol namun ternyata nasib kurang menyebelahi pasukan Indonesia kerana sering saja rembatan ke pintul gol dapat diselamatkan oleh penjaga gol negara. 

        Walau bagaimanapun, gerak langkah pemain kita pada separuh masa kedua nampaknya tertahan di laman gol sendiri kerana sering saja diserang hebat oleh pemain Indonesia yang tetap cekal mengejar gol. Namun, beberapa kali terlepas jua tampangan dan halangan pemain lawan lalu dapat menerobos bola ke laman gol lawan yang akhirnya membuahkan hasil apabila Safee Sali berjaya mengegarkan gol Stadium Bung Karno. Ternyata menjadi pemecah gol pertama perlawanan. 


        Gegaran gol pertama perlawanan ternyata tidak menjatuhkan semangat pemain Indonesia untuk giat menyerang dan terus menyerang ke gawang Malaysia. Sehingga jelaslah bola lebih tertumpu pada sebelah padang gol Malaysia akibat serangan bertalu-talu mereka. Usaha tampa mengenal penat lelah mereka akhirnya membuahkan hasil dengan dua gol. Salah satunya hasil kesilapan tandukan pemain kita yang terus menghalakan bola ke gawang Malaysia. Manakala satu gol lagi akibat kelalaian pertahanan kita yang melepaskan pemain Indonesia yang berada di kanan gawang gol tanpa kawalan setelah cubaan menghalang oleh dua pertahanan negara gagal menghalang bola ke gawang gol negara.


Pasukan Garuda

Pasukan Harimau Malaya

Rajagobal

Safee Sali - Penjaring Terbanyak Piala AFF Suzuki 2010
       Walau apa pun akhirnya tiupan wisel penamat mengakhiri perlawanan hebat antara Malaysia dan Indonesia dengan kemenangan Malaysia 4-2 terhadap Indonesia berdasarkan agregat walau Malaysia kalah 2-1 pada perlawanan akhir yang kedua di tempat lawan. Apa yang pasti kita dapat nobatkan penjaga gol negara sebagai Wira Harimau Malaya, Khairul Fahmi bersama-sama dengan penjaring gol terbanyak negara Safee Sali yang menyumbangkan gol tunggal negara pada perlawanan malam ini di samping dua gol pada perlawanan akhir pertama di Bukit Jalil. Sekali lagi tahniah atas kemenangan pasukan negara membawa pulang Piala AFF Suzuki setelah Singapura dan Thailand yang masing-masing sudah tiga kali bergelar juara selain Vietnam yang pernah sekali meraih piala tersebut. Semoga kemenangan ini menjadi pencetus kebangkitan mutu bola sepak tanah air di mata dunia. 
-Tokdin Tuman-

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
UA-33750781-1