Wednesday, March 3, 2010

Ingat-Ingatan Buat Insan Yang Lupa




Kubur setiap hari menyeru  manusia sebanyak lima (5) kali...
1.    Aku rumah yang terpencil maka kamu akan senang dengan selalu membaca al-Quran.
2.    Aku rumah yang gelap maka terangilah aku dengan selalu solat malam.
3.    Aku rumah yang penuh dengan tanah dan debu, bawalah amal soleh untuk dijadikan hamparan.
4.    Aku rumah bagi ular berbisa maka bawalah amal Bismillah sebagai penawar.
5.    Aku rumah bagi pertanyaan Mungkar dan Nakir maka banyakkanlah bacaan “Laa ilaahaillallah, Muhammadar Rasulullah”, supaya kamu mendapat jawapan daripadanya.

Lima Jenis Racun & Lima Penawarnya...
1.    Dunia itu racun, zuhud itu penawar baginya.
2.    Harta itu racun, zakat itu ubat buatnya.
3.    Perkataan yang sia-sia itu racun, zikir penawarnya.
4.    Seluruh umur itu racun, taat jua ubatnya.
5.    Seluruh tahun itu racun, Ranadhan penawarnya.

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda mafhumnya:
“Ada 4 perkara dipandang sebagai ibu”, yang demikian itu adalah:
1.    Ibu daripada segala UBAT ialah SEDIKIT MAKAN.
2.    Ibu daripada segala ADAB ialah KURANG BERBICARA.
3.    Ibu daripada segala IBADAT ialah TAKUT BERBUAT DOSA.
4.    Ibu daripada segala CITA-CITA ialah SABAR.

Berpesan-pesanlah kepada kebenaran dan kesabaran.
Beberapa kata renungan daripada al-Quran:
Orang yang meninggalkan solat:
Subuh: Dijauhkan cahaya muka yang bersinar.
Zohor: Tidak diberikan berkah dalam rezekinya.
Asar: Dijauhkan daripada kesihatan/kekuatan.
Maghrib: Tidak diberi santunan oleh anak-anaknya.
Isyak: Dijauhkan kedamaian dalam tidurnya.

-Kukutip daripada artikel Surau Pasir Salak, UiTM Perak-

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
UA-33750781-1