Wednesday, March 3, 2010

Salam Buat Tengku



Kumulakan tulisan ini dengan nama Tuhan yang maha Pemurah lagi maha Pengasihani. Adalah menjadi tujuan di hati ini untuk memberikan sedikit nasihat kepada sahabat yang mungkin sedang membaca tulisan ini. Nasihat yang tidak seberapa dan mungkin juga tidak berapa tepat. Sayugia dinyatakan di sini mengenai kekerdilan diri ini dalam memberi sebarang nasihat. Oleh itu, segala apa yang ditulis di sini juga menjadi teguran dan peringatan buat diri yang menulis ini.
                Dalam hidup di dunia ini sudah pasti ada cabarannya. Perkara ini seakan lumrah yang sudah diketahui semua orang. Kalau kita toleh balik ke masa kecil dahulu kita sudah diingatkan hidup di dunia ini tentunya sukar terutama apabila dewasa. Namun sekadar hanya mengetahui hakikat hidup yang tidak pernah senang ini tidak cukup. Kita perlu bersedia untuk menghadapinya. Begitu jugalah bagi empunya diri ini yang hanya tahu menegur mungkin tidak juga sanggup menghadapi kenyataan sebenar dalam hidup. Hal ini disebabkan cakap-cakap dan realiti tidak sama. Ingatlah firman Allah s.w.t. dalam surah al-Balad yang maksudnya lebih kurang begini “sesungguhnya manusia itu diciptakan dalam keadaan bersusah-payah (atau sukar).” Justeru, nyatalah bagi kita hakikat insan yang dicipta itu dalam keadaan yang sukar. Sukar kerana sejak lahir perlu menempuh kelahiran yang menyakitkan dan boleh mengancam nyawa. Ketika kecil tidak berupaya makan minum sendiri. Kita perlu bergantung sepenuhnya kepada ibu dan bapa. Selain itu, hal ini juga membayangkan realiti hidup dalam dunia yang fana ini yang penuh liku. Inilah kenyataan yang perlu diterima oleh setiap insan.
                Setelah mengetahui hakikat ini, kita tidak perlulah pening kepala dan susah hati bertanyakan diri kenapa sering ditimpa kesusahan yang seakan-akan tidak putus itu. Ingatlah Allah Taala ingin menguji kita. Ada sepotong hadis Nabi s.a.w. yang bunyinya seperti ini, janganlah sesorang itu menyatakan dirinya itu beriman selagi mana ia belum diuji oleh Allah s.w.t. Hadis ini menunjukkan kepada kita jangan mendabik dada atau cepat mengatakan yang aku sudah beriman yakni imannya telah kuat selagi mana keimanan belum teruji. Ujian iman itu tidak sama tahapnya bergantung kepada tahap iman seseorang. Kata ulama semakin kuat iman seseorang itu akan semakin kuatlah cabarannya. Jadi bersikap positiflah ketika menerima musibah, kesukaran, dan apa jua cabaran dalam hidup kerana hal itu menjadi sebab bagi kekuatan iman kita. Selain itu, hadis ini juga membayangkan kepada kita yang hidup di dunia ini pasti akan diuji dengan cabaran. Tidak akan berjaya insan yang tidak pernah menerima kesakitan atau jalan yang sukar untuk mendapatkannya. Seingatku ada kata-kata yang kalau tidak silap daripada ucapan Imam Al-Syafie r.h.m. yang bunyinya seseorang itu tidak akan mempelajari sebarang ilmu kalau tidak sanggup dimarahi guru. Mungkin ayatnya tidak tepat tetapi begitulah bunyinya. Walaupun lebih menjurus kepada soal ilmu namun nasihat itu juga boleh juga digunakan dalam kehidupan. Kalau tak sanggup menerima sakit mustahil kita akan berjaya. Kata orang tua-tua kalau tak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya. Dalam peribahasa orang putih pula ada mengatakan “no pain no gain”-kalau tidak berusaha kita tidak akan mendapat sesuatu yang diinginkan. Ringkasnya, marilah sahabatku dan diriku sendiri kita menguatkan diri menghadapi cabaran hidup.

                Cabaran dalam hidup itu banyak jenisnya. Namun apa yang inginku nyatakan di sini cabaran dalam membuat keputusan atau pilihan dalam hidup ini. Kuakui dalam membuat pilihan terutamanya dalam soal hala tuju hidup kita sememangnya sukar. Seperti juga Tengku yang dalam dilema ketika memilih jurusan pengajian. Bidang yang kita ambil sebenarnya banyak menentukan hidup kita pada masa depan. Oleh yang sedemikian, pilihlah dengan teliti. Rujuklah orang tua yang lebih berpengalaman namun mesti diingat jangan terlalu mengikut kata orang tanpa mempedulikan langsung kehendak hati dan kemampuan diri. Hatta ibu bapa sendiri pun jika sememangnya pilihan mereka amat tidak sesuai dengan keinginan dan kemampuan diri. Perlulah kita berbincang dengan sebaik-baiknya bersama mereka agar tidak menderhakai ibu bapa serta tidak mengorbankan diri. Ingatlah dalam Islam menderhaka terhadap ibu bapa itu satu dosa besar. Di samping itu, dalam membuat apa-apa perkara kebaikan dalam hidup ini hendaklah mengutamakan diri sendiri. Bukti kita perlu mengutamakan diri dalam melakukan sesuatu kebaikan adalah berdasarkan hukum fiqh yang menghukumkan makruh bagi seseorang itu mengutamakan orang lain daripada diri sendiri untuk ke saf hadapan dalam solat. Hal ini disebabkan kita tidak seharusnya membelakangkan diri sendiri dalam kebajikan dan ketaatan kepada Tuhan. Namun hal ini tidak bermaksud kita mementingkan diri sendiri. Perlu diingat jangan terlalu mengambil berat akan perihal orang lain sehingga diri terkorban sebegitu teruk. Bersederhanalah dalam setiap perbuatan. Inilah yang disuruh oleh Baginda s.a.w. kepada umatnya. Ingatlah diri kita ini juga amanah yang perlu dijaga jangan dizalimi dengan membiarkan diri dalam kegagalan. Selain itu, janganlah kita meletakkan diri atau mendedahkan diri terhadap bahaya. Begitu juga jikalau dalam soal masa depan kita tidak cakna atau mengambil berat boleh mendedahkan diri kepada bahaya iaitu gagal dalam hidup.
                Kalau kita terasa buntu dalam menentukan pilihan ingatlah untuk berdoa memohon kepada Allah Taala. Buatlah solat sunat istikharah untuk memohon petunjuk dalam membuat pilihan terbaik. Pilihan yang terasa baik pada masa ini tidak semestinya baik untuk kita pada masa depan. Oleh itu, mintalah petunjuk daripada-Nya yang mengetahui apa yang berada di hadapan dan di belakang kita. Maksudnya Allah  al-‘Alim itu maha mengetahui apa yang akan berlaku dan yang sudah pun terjadi. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud “mintalah kepadaku nescaya aku akan kabulkan permintaan kamu.” Jikalau tertekan dengan perkara ini bermunajatlah kepada Tuhan agar diberi ketenangan. Bacalah al-Quran kerana al-Quran itu menjadi penawar bagi kita. Berzikirlah kepada-Nya nescaya hati kita akan tenang.-31/12/2009-
                                 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
UA-33750781-1