Wednesday, March 3, 2010

Meraih Ketenangan



Dalam hidup di dunia ini, kita pasti akan dirundum dengan pelbagai masalah dan keadaan. Adakalanya kita berduka, ada juga gembira, dan penuh dengan tekanan serta fikiran yang kusut. Mungkin ada antara kita yang pernah terfikir apakah ada penyelesaian terhadap segala apa yang telah berlaku. Setiap manusia pasti akan merasai pahit maung hidup ini. Masalah seseorang itu tidak sama besarnya. Lain orang lain masalahnya. Adakah ada satu ketenangan dan penyelesaian dalam setiap apa yang berlaku terhadap kita? Adakah ada kegembiraan yang sebenar? Itu antara persoalan yang mungkin timbul dan sememangnya wujud dalam diri seorang yang hilang punca atau terkaram dalam lautan masalah.
            Jawapan bagi persoalan itu ialah ya, memang wujud ketenangan dan kegembiraan dalam hidup ini. Namun tidak semua yang dapat mengecapinya. Lantas siapakah insan bertuah yang dapat mengecapi kegembiraan, ketenangan, dan kepuasan hidup di dunia ini? Mereka tidak lain adalah golongan yang mengenal asal usul diri mereka sendiri. Dari mana mereka datang dan untuk apa mereka dilahirkan ke dunia ini. Mereka adalah insan yang mengenal siapakah yang menciptakan seluruh alam ini. Justeru hanya orang yang taat kepada ajaran agama iaitu agama Islam sahaja yang boleh mengecapi kemanisan hidup di dunia ini. Mereka boleh berasa tenang dan bahagia dengan ketenangan dan kebahagian yang hakiki.
            Malangnya tidak ramai pula orang yang taat pada perintah Tuhan.  Hanya dengan taat yang sebenar-benar taat hati akan tertaut kepada ketenangan. Namun, kebahagian yang sebenar bukan di dunia ini sebaliknya di akhirat yang kekal selama-lamanya. Ramai yang memperoleh nikmat seperti kaya, berpangkat tinggi, beristeri dan beranak tetapi tidak begitu bahagia dengan erti yang sebenar. Mereka telah terperangkap dengan nikmat dunia yang sekejap sehingga menghabiskan tenaga dan masa untuk dunia. Pada mulanya mereka berasa cukup bahagia dengan apa yang diperolehi namun setelah beberapa lama akan mula terasa seakan ada yang tidak cukup dalam diri mereka. Walau harta telah menggunung, mereka kehilangan rasa cukup dengan apa yang ada. Mulai hilang ketenangan hidup dan bahagia. Apatah lagi jika mereka telah terlanjur terlibat dengan perkara yang dilarang oleh Allah Taala - tidak mengeluarkan zakat, meninggalkan solat, memakan riba, menerima rasuah, menipu, menindas orang lain, berzina, dan sebagainya. Akan terserlah lagi perasaan tidak aman tenteram dalam jiwa.
            Oleh itu, marilah kita sama-sama memeriksa diri dan mengubah apa yang silap dan kurang. Bertaubatlah jika sebelum ini kita terlibat dalam perkara maksiat dan lalai daripada mengingati Tuhan. Allah itu maha pengampun dan penyayang serta maha pemurah terhadap hamba-hamba-Nya. Walau dosa tinggi menggunung atau sebanyak air di lautan, jika ikhlas bertaubat kepada-Nya pasti akan diampunkan-Nya, Insya Allah.-20/02/2010-

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
UA-33750781-1